Je wilt meedoen

Je wilt meedoen met andere kinderen. Hoe pak je dat aan? Je kind, leerling of coachklant heeft hier ongetwijfeld geregeld mee te maken. In dit artikel reiken we een paar kant-en-klare zinnetjes aan, waarmee je kind met zelfvertrouwen kan aanhaken bij activiteiten van andere kinderen.

‘Je wilt meedoen’ was in oktober 2024 het thema van de maandelijkse uitbreiding op Wat zeg je dan? Dát zeg je dan!, het kwartetspel voor sociale vaardigheden. Het thema is via LinkedIn aangedragen door Sytske Hutten-Lap, leerkracht in het basisonderwijs. Het complete kwartetspel is overigens kosteloos te downloaden onderaan dit artikel.

Waarom is het zo spannend?

Je wilt meedoen

Sommige kinderen vinden het heel spannend of zelfs eng om aan anderen te vragen of ze kunnen meedoen met een activiteit. Waarom? Omdat er een kans bestaat dat ze worden afgewezen. En dat vindt ons brein altijd dood- en doodeng.

In onze diepste kern zijn wij mensen sociale wezens, voor wie de verbinding met een groep van levensbelang is. In oeroude tijden hoorde iedereen bij een stam. Als je door je stam werd buitengesloten, stond je er alleen voor en werden je kansen op overleving een stuk kleiner. Die notie is zo diep in ons brein geworteld, dat we ook vandaag de dag nog heel veel doen om maar ergens bij te horen. En het is diezelfde behoefte aan verbinding met een groep die afwijzing door anderen zo pijnlijk maakt. Voor ons oerbrein is die afwijzing gelijk aan een doodsvonnis.

Niet zo gek dus dat vragen of je ergens mag meedoen zo spannend kan zijn. Er staat nogal wat op het spel. Zo voelt het, althans. De kunst is nu natuurlijk om een en ander in perspectief te zien. Daarover later meer.

Hoe pak je het aan?

Maar hoe kan je kind, leerling of coachklant op een passende manier aangeven dat hij of zij wil meedoen met een activiteit van andere kinderen. In ons kwartet reiken we vier handige zinnetjes aan, met elk een andere onderliggende tactiek. Hieronder leggen we ze uit.

  1. Mag ik met jullie meedoen? De meest eenvoudige oneliner. Als je iets wilt, vráág het dan gewoon. Een glimlach erbij helpt. Een klein nadeel van deze oneliner is dat je je volledig afhankelijk opstelt van de betreffende groep. Soms is dat gepast, maar een wat pro-actievere aanpak kan effectiever zijn. Zoals bij de volgende oneliners.
  2. Zal ik erbij komen? Dat is leuk! Dit is een oneliner waaruit meer zelfvertrouwen en enthousiasme spreekt. Met dit zinnetje kun je laten weten dat je een waardevolle toevoeging aan de groep bent. Je geeft niet alleen aan dat je activiteit van de groep leuk vindt, maar ook dat jouw aanwezigheid bijdraagt aan het plezier.
  3. Ik werk graag met jullie samen. Passende oneliner op school. De kracht ervan schuilt in het verborgen compliment. Als je zegt dat je graag met iemand samenwerkt, dan laat je die ander zich goed voelen over zichzelf. En dat maakt instemmen met samenwerking gemakkelijker.
  4. Zullen wij dit samen doen? Ook een passende oneliner bij samenwerking op school. Met dit zinnetje benadruk je het gevoel van verbinding, door het woordje ‘samen’. Net als bij de tweede oneliner hierboven, benadruk je het voordeel voor de ander. Samen = sneller, gemakkelijker, leuker, enzovoort.

Zoals altijd zijn deze vier zinnetjes suggesties. En moedigen we je aan om zelf varianten te bedenken met je kind, leerling of coachklant. Onthoud daarbij: de onderliggende strategie zit in pro-activiteit en het benoemen van het voordeel voor de groep.

Combineren met andere kwartetten

Je kunt de oneliners in dit kwartet goed combineren met die uit andere kwartetten. Zo is er bijvoorbeeld het kwartet over het uiten van enthousiasme. En dat over het uiten van blijdschap (voor als de groep instemt). Misschien moet je kind zichzelf eerst even aanmoedigen voordat hij/zij de groep benadert. Heel begrijpelijk, dus daar hebben we dit kwartet voor.

Als de groep je kind onverhoopt toch afwijst, dan zijn de kwartetten over omgaan met teleurstelling nuttig. Die vind je hier en hier. Een heel goede is ook het kwartet over het thema “Iemand zegt ‘Nee'”. Deze kwartetten helpen om je kind te laten inzien dat afwijzing niet meer per sé het einde van de wereld is (zoals het oerbrein vaak denkt).

Heb jij alle kwartetten al?

Met Wat zeg je dan? Dát zeg je dan! heb je een leuk en leerzaam instrument voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Je komt gemakkelijk met je kind, leerling of coachklant in gesprek over allerlei herkenbare thema’s. Van grenzen aangeven tot complimenten geven en nog veel meer.

Met de oranje knop hieronder kun je de kosteloze zelf-printen versie van het complete spel downloaden. Al ruim 3.200 ouders, leerkrachten, kindercoaches en andere pedagogische professionals gingen je voor.

Geen zin om zelf te printen? In de webwinkel vind je kant-en-klare gedrukte editie van het spel.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *