Succes vieren doet het zelfvertrouwen van je kind, leerling of cliënt groeien. Door geregeld stil te staan bij wat het kind heeft bereikt, gaat het positief over zichzelf denken. De uitbreiding op Wat zeg je dan? Dát zeg je dan! van augustus 2022 geeft je handige oneliners waarmee je kind, leerling of cliënt succes kan vieren met een groeimindset.
Waarom succes vieren belangrijk is
Door succes te vieren gaat je kind, leerling of cliënt positief over zichzelf denken. Het vergroot de eigenwaarde van het kind doordat het even bewust stilstaat bij wat het heeft bereikt, wat het daarvoor heeft gedaan en hoe dat inspireert voor de volgende stap.
Succes vieren is het leukste als je dat samen met anderen doet. Jouw succes kan namelijk ook anderen inspireren. Succes delen is succes vermenigvuldigen, zeggen wij wel eens. Maar ook als er even niemand om je heen is, is het waardevol om je succes te benoemen. Zo inspireer je in ieder geval jezelf.
Ouders/verzorgers, leerkrachten en andere professionele opvoeders kunnen kinderen helpen om van succes vieren een goede gewoonte te maken. Heel waardevol op school, op de sportclub of andere levensgebieden. Maar pas op: er zijn wel een paar valkuilen.
Valkuilen van succes vieren
Twee valkuilen van succes vieren zijn deze:
- Te veel focussen op het resultaat, in plaats van op het proces en de inzet. Natuurlijk mag je kind, leerling of cliënt blij zijn met een behaald resultaat. Het is oké om dat te benoemen. Maar benoem daarbij vooral ook de weg naar dat resultaat toe. En wat het kind ervoor heeft gedaan. Door de focus te leggen op de geleverde inzet, stimuleer je een zogeheten groeimindset. Het kind leert dat het veel kan bereiken door zijn of haar best te doen.
- Denken dat je na dit succes ‘klaar’ bent. Een behaald succes is nooit een eindstation. Ook al voelt dat misschien soms wel zo. Een diploma of een eerste plaats op een wedstrijd lijken misschien het hoogst haalbare. Maar met een beetje creatief denken, valt er bijna altijd wel een nieuw doel te bedenken. Iets nieuws waar het kind naar kan streven om zichzelf nog verder te ontwikkelen. Kortom: succes vieren is belangrijk, maar laat dat succes het kind vooral uitnodigen om een volgende stap te zetten.
De oneliners
De vier oneliners in deze uitbreiding van Wat zeg je dan? Dát zeg je dan! houden rekening met de valkuilen van succes vieren. Het zijn eigenlijk twee setjes van twee oneliners. De eerste oneliner van een setje helpt steeds bij het bewust stilstaan bij het succes. En de tweede oneliner van een setje benadrukt de inzet en het proces. Hieronder lichten we alle vier de oneliners kort toe.
- Wauw! Dat is me mooi gelukt. Met deze oneliner staat je kind, leerling of cliënt even bewust stil bij het resultaat dat het behaald heeft. Toch zit er ook al een verwijzing in naar de inzet die het kind ervoor geleverd heeft.
- Daar heb ik mijn best voor gedaan. Hier leert het kind de eigen inspanning benoemen. Het is aan te raden om deze oneliner te combineren met de eerste hierboven.
- Ik ben er trots op dat ik <vul succes in>.Met deze oneliner kan het kind leren om uit te spreken dat het trots is op zichzelf, vanwege het behaalde succes en/of op de geleverde inzet. Als ouder, leerkracht of coach kun je het kind natuurlijk helpen om juist die inzet te benoemen.
- Alweer een stapje verder. En hier leggen we weer het accent op het (leer)proces. Het succes is stap, een mijlpaal op een langere reis naar steeds een ander doel. Deze oneliner herinnert het kind eraan dat het nog steeds onderweg is.
Combineren met andere kwartetten
Dit nieuwe kwartet is goed te combineren met andere kwartetten, om een soort social scripts mee te maken. Zo kan je kind bijvoorbeeld het kwartet over blijdschap gebruiken om aan te geven dat het blij is vanwege dit succes. En het kind krijgt vast en zeker complimenten over wat het heeft bereikt. Dan is het kwartet over complimenten krijgen heel handig.
Als je kind ziet dat iemand anders een succes viert, dan zijn de kwartetten over complimenten geven en ‘Iemand is blij’ heel toepasselijk.
Negende uitbreiding
‘Succes vieren’ is de negende uitbreiding in 2022 op Wat zeg je dan? Dát zeg je dan!, het kwartetspel voor sociale vaardigheden. Met dank aan Aimée Roumans, Ellen Loopstra, Evelien Stadt, Petra Steffens, Nel Schippers en Jeroen Commandeur voor het meedenken op LinkedIn.
Als je het basisspel hebt gedownload, dan krijg je deze en alle andere uitbreidingen ook in je mailbox. Alles geheel kosteloos. Als je het basisspel nog niet hebt, dan kun je de zelf-printen-versie kosteloos downloaden met de oranje knop hieronder. Al bijna 2.200 mensen gingen je voor. Van ouders/verzorgers, juffen en meesters tot kindercoaches, weerbaarheidstrainers, orthopedagogen en kinderpsychologen.
In onze webshop kun je een prachtige gedrukte versie van het basisspel bestellen.